Nørrebrohallen -
Et udvalg af forskellige
sporvognstyper på Nørrebro Remise. Foto, Torben Liebst.
Den 22.
april 1972 var en vemodig dag for mange mennesker, ikke kun på Nørrebro, men i
hele hovedstaden. Mere end 108 års spordrift stoppede da den sidste sporvogn,
linje 5, kørte ind på den gamle Nørrebro Remise.
Mange
mennesker stod langs ruten fra Amager til Nørrebro for at sige farvel og som en
hyldest til sporvognen viste Nørrebros populære biograf, Nora Bio, denne aften
den gamle danske film ”Ved Kongelunden”, hvor Dirch Passer og Ove Sprogøe
synger den kendte sang, ”Der kommer altid en sporvogn og en pige til” – en film
der kan anbefales hvis man holder af sporvogne og kolonihaver.
Dagen efter kørte en stor sporvognsparade gennem København.
Det hele begyndte
den 22. oktober 1863 da Københavns
første sporvejsselskab, ”Copenhagen Railway Company Ltd.”, blev etableret -
fire år senere, den 6. december 1867, grundlagde Carl Wilhelm Wolfhagen ”Nørrebroes
Sporvejsselskab”.
Wolfhagen
var et kendt ansigt på Nørrebro - fra 1860 og til sin død i 1901, boede han med
sin familie i en stor villa på hjørnet af Meinungsgade
og Nørrebrogade.
Carl Wilhelm Wolfhagens villa på
hjørnet af Meinungsgade og Nørrebrogade. Fotograf Jens Johan Danielsen. Det
Kongelige Bibliotek. Farveredigeret.
Nørrebroes
Sporvejsselskab havde sin første remise på Nørrebrogade ved Baldersgade. Man
startede med en kontorbygning og en vognremise med 4 spor, senere blev remisen
udvidet med flere spor.
Remisen i
Baldersgade blev hurtigt for lille, og en ny remise blev planlagt i Bragesgade.
Denne blev
opført af tyske, Siemens & Halske-Bahnabteilung, som en toetages
værkstedsbygning og vognhal, Thorvald Sørensen var arkitekt. Remisen blev taget
i brug i 1896, og den gamle remise i Baldersgade blev revet ned, og grunden
solgt til boligbyggeri.
1898 blev, ”De
Kjøbenhavnske Sporveje” etableret ved sammenlægning af Nørrebros og en række
andre københavnske sporvejsselskaber.
1900 blev
Nørrebro Remise udvidet, og De Kjøbenhavnske Sporveje kunne præsentere sin nye toetagers
akkumulatorvogn. To år senere blev den ombygget til luftledningsdrift. Flere
ombygninger fulgte, og i 1953 kørte denne vogn sin sidste tur. Foto, Frederik
Riise. Københavns Museum.
Nørrebro
Remise blev udvidet flere gange, blandt andet i 1900-1902 af arkitekt Vilhelm
Friederichsen.
Remisen var
den første i Danmark der var bygget til elektrisk drift. Den havde plads til 18
vogne, men blev udvidet mage gange i årenes løb og havde i 1918 plads til ca.
200 vogne.
I Nørrebro
Remise blev sporvognene klargjort og vedligeholdt, inden de om morgenen kørte
ud for at transportere byens borgere. Remisen fungerede også som dagligt
mødested for de kørende funktionærer og de mange tekniske og administrative
arbejdere.
I 1899 kørte
den første elektriske sporvogn med strøm fra luftledninger. Den sidste
hestetrukne sporvogn, Hønen, kørte indtil 1915. Herefter var alle Københavns
sporvogne elektriske.
I 1910
besluttede Borgerrepræsentationen, at Københavns Kommune fra 1911, skulle
overtage driften af alle sporvognene, og i 1919 blev også sporvognene på
Frederiksberg lagt ind under det kommunale selskab, Københavns Sporveje.
Offentlig
transport blev et kommunalt anliggende, og populariteten var ikke til at tage
fejl af - københavnerne elskede deres sporvogne.
Københavns
Sporveje havde i 1919, 182 millioner passagerer.
Udbygningen
af sporvognsnettet fortsatte, og i 1946 kom man op på rekordhøje 280 millioner
passagerer.
Et kig ind i remisehallen. Foto,
Torben Liebst.
Sporvognslinjerne 16, 7 og 5, kørte
alle på Nørrebrogade. Foto, Torben Liebst.
Linje 16 ved Nørrebro Remise. Foto,
Torben Liebst.
Fra
slutningen af 1950’erne begyndte man at udskifte sporvognene med busser. De
københavnske remiser blev overflødige, og mange blev ombygget til sportshaller
og medborgerhuse.
Den 11.000
kvadratmeter store Nørrebro Remise, blev restaureret af Københavns Kommunes
beskæftigelsesprojekt, Ung i arbejde.
Nørrebrohallen,
også kaldet Remisen, stod klar i 1973, og blev straks en central del af
Nørrebros kulturliv.
Hallen har
siden 1973 fungeret som sportshal, og samler ugentligt over 10.000
sportsudøvere fra mange forskellige idrætsgrene.
Nørrebrohallen
fungerer også som multikulturhus med faciliteter til koncerter, kongresser og
udstillinger.
Nørrebrohallen. Foto, juni 2019.
2011 blev
Nørrebrohallen renoveret. Københavns Kommune, i samarbejde med Realdania, stod
for renoveringen, som sidstnævnte beskriver således:
”Renoveringen
af Nørrebrohallen har været en vigtig del af det kvarterløft som
Mimersgadekvarteret har gennemgået. Sammen med Superkilen og den nye
Mimersparken giver den Nørrebro i København en ny og mere positiv identitet,
til glæde for både beboerne og de besøgende som gæster bydelen.
Nørrebrohallen
er den mest benyttede idrætshal i København og som en del af
Mimersgadeprojektet er Nørrebrohallen nu med hjælp fra os og Københavns Kommune
blevet renoveret og nyudviklet til et moderne idræts- og kulturhus. 13.
december 2011 åbnede portene til den renoverede Multisal, som er ombygget, så
den nu er velegnet til alt fra events, udstillinger, koncerter og konferencer.
Samtidig har
selve Nørrebrohallen gennemgået en omfattende ombygning af blandt andet
indgangsparti, café og foyer. I den forbindelse har kunstner Erik A. Frandsen i
samarbejde med grafiker Søren Varming skabt et lysprojekt med hallernes gamle
porte som billedfelter.
Projektet
spiller sammen med bygningens arkitektur og sætter fokus på samspillet mellem
indre og ydre liv. Lyskilderne er forbundet med kameraer inde i de tre haller
og fungerer interaktivt med bevægelse inde i bygningen, samtidig med at de
fungerer som baggrundstæppe for Superkilens dynamiske liv.”
I dag rummer
Nørrebrohallen også Nørrebro Lokaludvalg og Nørrebro Bibliotek.
76 år som
sporvognsremise og mere end 50 år som idrætshal og kultursted - de gamle remisehaller har siden 1896 været en populær og uundværlig del
af Nørrebro.
Poul-Erik Pløhn
Kommentarer
Send en kommentar