Charlotte Wiehe-Berény på Assistens Kirkegård
Den store
danske kritiker Georg Brandes kaldte hende i sine erindringer for "en
Sommerfugl i Menneskeskikkelse ... en engel af Ynde", mens skuespillerinden
Betty Nansen, kun kunne se “københavnsk Grønnegade-Fordærvelse, formummet som
Pariser-Chic”. Der var delte meninger om den københavnske balletdanserinde,
skuespillerinde og sangerinde Charlotte Wiehe-Berény men hendes publikum
elskede hende.
Marie
Charlotte Hansen blev født i København 28. august 1865.
Hendes
forældre var, militærmusiker Jacob Julius Georg Hansen og modehandlerske Emma
Cathinka Flor.
Hendes far døde,
da hun var ganske lille. Sammen med sine syv søskende voksede hun op i Gammel
Mønt, hvor moderen havde en hatteforretning. Butikken blev drevet med flid og
dygtighed og var meget brugt af fruerne fra det københavnske borgerskab.
Moderen
lærte sine døtre at det var vigtigt at kvinder lærte at stå på egne ben, så de
kunne forsørge sig selv, en lærdom som Charlotte tog til sig.
Charlotte viste
tidligt anlæg for dans og kom ind ved Det Kongelige Teaters balletskole.
Ved
åbningsforestillingen i 1874 i det nyopførte teaterhus stod hun sammen med
andre balletbørn på scenen som amorin.
1881
sluttede hendes elevtid og hun fik ansættelse ved teatret. Hun dansede flere
vigtige partier i Bournonvillerepertoiret men kom aldrig frem i første række.
Paul Fischer 1889 Det Kongelige Teaters
Balletsal. I forgrunden arrangerer Charlotte Wiehe-Berény sløjfen på sin kjole.
Hun skænkede maleriet til Teatermuseet.
Skuffelsen
over dette fik hende i 1890 til at tage engagement ved Folketeatret, hvor hun
til trods for en ret spinkel stemme fik et bragende gennembrud i operetten ”Frøken
Nitouche”.
På
Folketeatret og Casino spillede hun i de følgende år en række store operette-
og lystspilroller.
Hun
udviklede sig også til en dygtig visesangerinde med sans for det let satiriske,
pikante og en smule sentimentale. Med sin graciøse fremtræden og store
udstråling blev hun snart publikums yndling, selvom hun også kunne forarge det
gode borgerskab med sin lidt frivole og kokette stil.
5. juni 1889
blev hun gift med skuespiller Anton Vilhelm Wiehe, ægteskabet blev opløst i
1899. Sammen med Anton Wiehe fik Charlotte sit eneste barn, sønnen Bent.
Charlotte og Anton Vilhelm Wiehe.
Farveredigeret.
7. december
1899 giftede hun sig i København med den ungarske violinist og komponist Henri
Berény.
Ægteskabet
blev opløst i 1920 men den 6. august 1929, blev de gift igen på Københavns
Rådhus.
Henri Berény og Charlotte
Wiehe-Berény. Farveredigeret.
I 1900
forlod hun, sammen med Henri Berény, Danmark for at søge lykken i Paris.
Under
Verdensudstillingen 1900 debuterede hun på på Théâtre des Auteurs Gais og
bosatte sig i Paris. Hun var meddirektør og førstekraft ved boulevardscenen
Théâtre des Capucines i Paris, hvortil ægtefællen komponerede musikken til en
række operetter.
Siden
turnerede hun med sit lette, lyse pariser-repertoire i Europa og Amerika og
gæstespillede i København bl.a. på Det ny Teater i 1910 og på Casino i 1913.
Alle steder med stor succes.
Under 1. Verdenskrig
fik hun af den franske stat konfiskeret sine ejendele på grund af sit ægteskab
med en ungarer.
Under den 2.
Verdenskrig flyttede hun til København, hvor hun i 1940 medvirkede i "Axel
i den syvende himmel" på Det Ny Teater.
1941
optrådte hun med viser på fransk, engelsk, tysk og dansk ved en galla-matiné på
Stærekassen, til fordel for trængende landsmænd i Frankrig og Belgien. Hun
medvirkede også i Charlottenlund-revyen "Vi går i Arken" i 1943 på
Charlottenlund Teater (Over Stalden), hvor hun bl.a. sang "Måske kan det
ske i Paris".
Charlotte
Wiehe-Berény skrev i 1929 sine erindringer "Fra Gammel Mønt til den store
Verden".
Hun modtog i
1940 fortjenstmedaljen ”Ingenio et arti”.
Charlotte
Wiehe Berény døde den 4. september 1947 på Skodsborg Badesanatorium.
Hun deler
gravstedet på Assistens Kirkegård med sine forældre og to brødre.
Poul-Erik Pløhn
Kommentarer
Send en kommentar