Glimt fra Nørrebro Teaters historie
Store
Ravnsborg var en de ældste bebyggelser på Nørrebro. Siden slutningen af
1600-tallet havde her været gartneri.
Ejendommen blev
i 1835 købt af ”Den Bestandig Borgerlige Forening”. Foreningen var stiftet i
1798 og var en af mange klubber der var på mode blandt Københavns
håndværksmestre, akademikere og andre fremtrædende borgere.
Bygningerne
blev sat i stand og blev brugt til møder, optræden af populære kunstnere,
varieté, dans og kortspil.
Store Ravnsborg set fra Nørrebrogade.
Tegning 1865, J.L. Ridter. Farveredigeret.
I slutningen
af 1850’erne solgte man det meste af den store grund og fik derved kapital til
at opføre en ejendom med plads til danselokale, scene og restaurant. Huset kom
til at ligge ud til den nyanlagte Ravnsborggade og med en tilbygning i 1875,
fik man den teaterbygning der blev brugt indtil 1931.
Store Ravnsborg med teaterbygningen
ud mod Ravnsborggade. Tegning af J.L. Ridter ca.1870. Farveredigeret.
Hele Store
Ravnsborg blev den 18. juni 1884 solgt til brygger K.C. Hansen og
overretssagfører Schytte. De ønskede at omdanne stedet til teater.
De fik lavet
arkitekttegninger til en helt ny flot bygning ”Ravnsborg Theater”, men planerne
blev aldrig til noget.
Mandag den 7.
juni 1886, kunne man i Nationaltidende læse, at Ferdinand Schmidt havde fået
bevilling til at give dramatiske forestillinger på Store Ravnsborg, den
kommende vintersæson.
Ferdinand
Schmidt var en skuespiller københavnerne elskede for sit sprudlende humør.
Adskillige gange var han gået fallit, og måtte gå den tunge vej til
gældsfængslet på Blegdamsvej. Han fik dog fri til at spille på teatret om
aftenen. Først på Nørrebros Teater, fik han styr på økonomien, hvilket pudsigt
nok gjorde ham melankolsk, og han sagde til en ven:
”Kære ven!
Tilværelsen er tom, når man ikke længere skylder noget bort … det er gæld der
giver livet indhold!”
Ferdinand
Schmidt blev en af den danske revys store pionérer.
Ferdinand Schmidt, den første
direktør. Ukendt fotograf, Det Kongelige Bibliotek. Farveredigeret.
26. december
1886 åbnede ” Nørrebroes Theater” på Store Ravnsborg. På premiereaftenen kunne
man opleve C. Hostrups skuespil ”Den gamle Elsker” og tre andre korte stykker.
Teatersalen
kunne rumme 600 personer, og der var mulighed for at få serveret mad og drikke.
Prisen var 2 kroner for nummererede pladser, og 1 krone for øvrige.
Nørrebros
Teater fik hurtigt en social betydning. De fleste på Nørrebro boede i meget små
lejligheder, hvor der ikke var plads til at invitere familie og venner med hjem.
Det blev populært at bruge teatret som et sted hvor man kunne mødes, spise
sammen, og få lidt underholdning til en rimelig pris.
Den bevilling
Ferdinand Schmidt fik i 1886, tillod kun forestillinger af op til 45 minutters
varighed og med et begrænset antal medvirkende. Dette ændredes i 1892, da
Vilhelm Petersen kom med i ledelsen. Nu blev der satset på revyer og farcer med
bl.a. den populære Frederik Jensen.
Frederik Jensen, skuespiller,
instruktør og direktør på Nørrebros Teater i mere end 30 år. Foto 1892, Georg
Lindström. Det Kongelige Bibliotek. Farveredigeret.
”Drej om ad
Lille Kongensgade”, ”Stop nu lidt” og ”Frederik, er du oppe”. Med disse viser
fik Frederik Jensen sit store gennembrud.
Det var i
revyen ”Kjøbenhavn N.” på Nørrebros Teater, året var 1892.
Frederik
Jensen blev dansk revys mest betydningsfulde kunstner, og tegnede i mere end
tredive år Nørrebros Teaters kunstneriske profil, både som direktør, instruktør
og skuespiller.
Han var en
mester i at foredrage politiske viser og karikere tidens kendte personer, og han
blev et forbillede for flere unge skuespillere, blandt dem Osvald Helmuth.
Han boede i
mange år på Nørrebro, Ravnsborggade og flere steder på Nørrebrogade.
Frederik
Jensen blev en velhavende mand, men mistede en stor del af sin formue ved
Landmandsbankens krak i 1924.
En anden af
teatrets populære skuespillere var William Gerner.
Han havde
optrådt på forskellige scener siden 1885, men det blev dog som revystjerne på
Nørrebros Teater at han fra sommeren 1893 fandt sit rette element, og her
optrådte han hvert år i revyerne og dannede ofte par med den store stjerne,
Frederik Jensen.
1893 hed
teatrets vinterrevy ”Harper i Luften” og her fremførte William Gerner en vise
som de fleste stadig kender, nemlig den om ”Amanda fra Kjerteminde”.
Ellers var
det især vrøvleviserne der blev hans speciale. Blandt hans berømteste viser var
"Til min gamle Væltepeter", "Lattervisen" og "Min
faders ben er stift", som han sang i forestillingen "Vores egne
kinesere" i 1894.
Hans sidste
store vise blev "Jeg kan tydelig se Sverrig" fra Sommerrevyen
"Paa Livets Keglebane" i 1899.
I denne revy
optrådte han få aftener før han døde, kun 37 år gammel, den 31. oktober 1899.
Han var gift
med Wilhelmine Jensine Sørensen, en af byens letlevende damer, og deres
privatliv var vist lidt uroligt, mange bægre blev tømt dagligt. I flere
perioder var deres bopæl et lille møbleret værelse på Fælledvej 17.
Både
Frederik Jensen og William Gerne har velholdte gravsteder på Assistens
Kirkegård.
William Gerner. Ukendt fotograf, Det
Kongelige Bibliotek. Farveredigeret.
1901 kunne
Nørrebros Teater, som det første danske teater, præsentere striptease udført af
den unge yndige skuespillerinde, Kristine Friis-Hjorth.
Det var i
forestillingen ”Taksameterkuskens datter”, hvor hun optrådte opslidset og viste
den afklædningsscene, der set med nutidens øjne var den rene uskyld. Publikum
var begejstrede, og teatercensoren havde kun en indvending – der skulle frynser
på hendes rosafarvede korset.
Kristine
Friis-Hjorth blev mange år senere den første leder af Radioens Pigekor.
Nørrebros Teater 1929. "Paa
Ho'det". Revy af Poul Henningsen, Svend Johansen og Mogens Lorentzen.
Statsbibliotekets særsamlinger.
Da
biograferne holdt sit indtog, svigtede publikum teatret, men en ny storhedstid
indtrådte, da kapelmester Carljohan Biering-Petersen 1938-48, gjorde teatret
førende inden for operette og musical.
Nørrebros Teater som det så ud inden en brand i 1931. Foto, Emil Stæhr. Det Kongelige Bibliotek. Farveredigeret.
Det krævede
mange penge, men Biering-Petersen havde en løsning: Hele København skulle tegne
aktier på 100 kroner stykket i Nørrebros Teater. Det lykkedes, og Aktieteatret
Nørrebros Teater, var en realitet.
Der fulgte
mange succesfulde år på Nørrebros Teater, hvor Else Marie og Hans Kurt blev det
ubestridt mest populære operettepar i Danmark.
Med
forestillinger som "Balalejka", "Bajaderen", "Mig og
min pige", "Cornevilles Klokker", "Grevinde Maritza",
"Czardasfyrstinden", "Sæson i Salzburg",
"Valsedrømme", "Dollarprinsessen", og
"Zigøjnerbaronen", blev Else Marie og Hans Kurt (med de eksotiske
efternavne, Hansen og Jensen) hyldet og beundret som var de Hollywoodstjerner.
I komedien
"Grevinden af Nørrebro" sang de i 1943 til bydelens hyldest
"Nørrebrosangen".
Alting har
en ende, og 3. juni 1943, tog Else Marie afsked med Nørrebros Teater. Det blev
den mest bevægede aften i teatrets historie. Folk hulkede, og efter den berømte
duet, ”Det var på Frederiksberg”, ville bifaldet ingen ende tage. Efter
tæppefald, blev publikum ved med at fremkalde Else Marie, og Biering-Petersen
gav hende Kongemærket i Guld, som minde om hendes år på Nørrebro.
Hyldesten
fortsatte i Ravnsborggade, hvor omkring 5000 mennesker havde samlet sig for at
tage afsked med deres elskede Else Marie.
I 1948 blev
Else Marie og Hans Kurt genforenet på Nørrebros Teater i operetten
"Gadeprinsessen" og de spillede for sidste gang sammen i
"Oklahoma" på Nørrebros Teater i 1949.
Operettestjernerne over dem alle,
Hans Kurt og Else Marie. Det Danske Filminstitut. Farveredigeret.
Nørrebros Teater 1938, "Balalaika".
Musikalsk Folkekomedie af Eric Maschwitz. Statsbibliotekets særsamlinger.
Det er
umuligt at nævne alle de dygtige skuespillere der har optrådt på Nørrebros
Teater, vi må nøjes med nogle få.
Trivelige Olga
Svendsen var uforglemmelig som dronning Frederikke i ”Styrmand Karlsens Flammer”,
og visen ”På min lysegrønne Ø”, blev utrolig populær.
I PH-revyen ”På
ho’det” sang hun visen ”Det er her på Nørrebro, det foregår”, og hun fik hele
salen til at synge med på omkvædet ”Her er dejligt på det brede Nørrebro”.
Olga Svendsen, der i 1929 sang ”der
er dejligt på det brede Nørrebro”. Statsbibliotekets særsamlinger.
Farveredigeret.
I samme revy
fik Osvald Helmuth sit gennembrud med visen ”Ølhunden glammer” en sang der kom
til at følge ham hele livet.
Poul Reichhardt
fik en lidt uheldig start på teatret. Han nåede kun at optræde en enkelt gang
inden teatret brændte i 1931. I det genopbyggede teater blev hans karriere
kort, underskud tvang direktøren til at afskedige de unge skuespillere,
deriblandt, Poul Reichhardt.
Siden fik
han en perlerække af triumfer som operettehelt i 1940’erne, og i 1950’erne blev
det Poul Bundgaards tur.
Grethe
Thordal fik sit livs rolle som Annie i musicalen ”Annie get your gun”.
Buster
Larsen var kun 12 år da han debuterede i 1932, det blev til en lang karriere på
teatret.
1949 opførte teatret Oklahoma. På
billedet ses Buster Larsen, Schiøler Linck og Grethe Thordal. Farveredigeret.
Mange
teaterledere har i tidens løb siddet i direktørstolen, bl.a. Johannes Meyer,
Arne Weel, Aage Stentoft, Karen Marie Løwert, Leon Feder og mange flere. I dag
er Mette Wolf direktør for Nørrebro Teater.
Teatret har
skiftet navn flere gange:
1886-1955
Nørrebros Teater
1955-1971
Det ny Scala (et enkelt år var teatret overtaget af Radio Mercur)
1971-1981
Scala
1981-2007
Nørrebros Teater
2007-
Nørrebro Teater
Teatret er bygget om flere gange bl.a. efter den store brand i 1931. Yderligere ombygninger fandt sted 1954 og 1987. Nørrebro Teater har i dag plads til 620 personer.
Kilde: Ib
Boye - Nørrebros Teater i 100 år. Jørgen Fiskers Forlag
Poul-Erik Pløhn
Kommentarer
Send en kommentar